Wat doet een oliefilter?

Het oliefilter heeft een belangrijke functie onder de motorkap van de auto. Dit zorgt er namelijk voor dat de motorolie wordt gefilterd. En als je de olie vergelijkt met het water uit je kraan, dan kun je het oliefilter dus vergelijken met het filter in je afvoerputje. Door het oliefilter blijft de olie schoon en blijft de smering van de motor optimaal.

Motorolie stroomt als smeermiddel door de motor en neemt uit alle hoeken een gaatjes in de motor overtollig vuil en kleine slijtdeeltjes mee. Die vuile deeltjes worden dus door de motorolie meegenomen en stromen dan in het oliefilter. Eenmaal in dat filter worden de vuildeeltjes tegengehouden en verzameld. Het oliefilter werkt als een zeef. De motorolie zelf blijft hierdoor schoner en kan wel doorstromen om alle bewegende onderdelen in de motor te smeren en nog een rondje vuil op halen.  Een goed werkend oliefilter is dus erg belangrijk voor een comfortabele rit met de auto en een lange levensduur van je motor.

Wanneer moet een oliefilter vervangen worden?

Soms wordt uit het oogpunt van kostenbesparing een oliefilter niet (tijdig) vervangen. Helaas heeft dat vaak vervelende gevolgen, omdat de motor dan teveel vervuilt en te warm wordt. Daardoor kan schade aan de motor ontstaan. Om het goede werk van het filter te kunnen blijven doen moet het dus tijdig vervangen worden. Dat doet jouw garage bij een onderhoudsbeurt, waarbij ze tegelijk ook de motorolie vervangen. Hierdoor wordt het smeersysteem van de motor verschoond en zal de smering weer optimaal zijn.

Check in het onderhoudsboekje van je auto wanneer deze toe is aan een volgende onderhoudsbeurt. Ook kun je hier de intervalchecker raadplegen

Wat is de schade als een oliefilter niet vervangen wordt?

Wanneer het oliefilter niet tijdig wordt vervangen kan dit zorgen voor ernstige motorschade. Het oliefilter zal op den duur namelijk verstopt raken. Hierdoor wordt de vervuiling van de motorolie groter, omdat deze niet meer goed wordt gefilterd. Je auto gaat ook meer brandstof gebruiken omdat het meer kracht kost om de olie rond te pompen. Gevolg is dat er steeds meer roet achterblijft in je motor, waardoor de olie niet meer goed bij alle te smeren onderdelen kan komen. Als gevolg daarvan zal de motor oververhit raken of zelfs vastlopen. De kosten daarvan staan natuurlijk niet in verhouding tot een nieuw filter en nieuwe olie.

 

 

 

Gevolgenblog
  • Gevolgen van geen onderhoud

Over de stichting

De stichting 100% onderhouden is een onafhankelijk orgaan dat zich inzet voor goed auto-onderhoud.
Lees hier meer over de stichting

Algemeen >

Ontstaan >

Organisatie >

Doelstellingen >

100% in het nieuws >