Hoor je de V-riem?

Een V-riem of multiriem kun je een beetje vergelijken met de distributieriem. Het is ook een riem die de draaiende beweging van de motor overbrengt op andere onderdelen. Het verschil is alleen dat bij de V- of multiriem de timing niet belangrijk is. Het doel van die riem is alleen het aandrijven van onderdelen zoals de waterpomp, dynamo, airconditioning of stuurbekrachtiging.  Als de riem te oud wordt gaat hij slippen en ontstaat er een gierend lawaai. Dat heb je vast wel eens gehoord onder de motorkap van een wegrijdende auto. Een ouderwetse V-snaar drijft alleen dynamo en waterpomp aan, maar de moderne auto heeft allerlei extra’s die dan ook door de multiriem aangedreven worden.

Een V-snaar of multiriem is een bewegend onderdeel en dus gevoelig voor slijtage. Hij kan uitrekken of scheurtjes gaan vertonen. Als hij te slap staat, kunnen dynamo, waterpomp, stuurbekrachtiging en airco onvoldoende aangedreven worden. Ook geleiders of spanrollen slijten in de loop van de tijd en de kilometers. Het kan dus zijn dat ineens je stuurbekrachtiging niet meer werkt, of dat het wel een beetje warm wordt in je auto.

Bij een onderhoudsbeurt controleert het autobedrijf de V-snaar of multiriem preventief. Als hij slijtage vertoont, zal hij hem vervangen. Vaak is het dan ook aan te bevelen de spanrol(len) en geleiderol(len) te vervangen.

 

 

Gevolgenblog
  • Gevolgen van geen onderhoud

Over de stichting

De stichting 100% onderhouden is een onafhankelijk orgaan dat zich inzet voor goed auto-onderhoud.
Lees hier meer over de stichting

Algemeen >

Ontstaan >

Organisatie >

Doelstellingen >

100% in het nieuws >