Remmen en vloeistof

 

 

 

 

 

Hoor of voel je een schurend geluid tijdens het remmen? Dat duidt erop dat de remblokken versleten zijn. Het frictiemateriaal van de remblokken is dan volledig afgesleten en je remt met staal (van de remblokken) op staal (van de remschijven). En 10 tegen 1 dat als het zover is je beide onderdelen moet laten vervangen. Het is dus beter voor je portemonnee om het niet zover te laten komen. In veel moderne auto’s waarschuwt een lampje op het dashboard, dat er iets mis is met de remmen.

Achter elk wiel van je auto zit een remschijf met remblokken. Zodra je het rempedaal indrukt verplaatst je vloeistof in de remleiding en die knijpt bij elk wiel de blokken aan weerszijden van elke remschijf. Net zolang tot je stilstaat.

Wist je dat de remvloeistof misschien wel één van de belangrijkste onderdelen is van je auto? Zonder remvloeistof remt een voertuig namelijk niet. En remvloeistof slijt en dat merk je meestal pas als het te laat is en je niet meer kunt remmen. Je trapt het pedaal in, maar er gebeurt weinig of, in het ergste geval, niets.  

In remvloeistof zitten bestanddelen die de vloeistof hygroscopisch maken. Dit betekent dat de remvloeistof vocht aantrekt. Fabrikanten ontwikkelen remvloeistoffen die zo weinig mogelijk vocht aantrekken. Moderne remvloeistoffen bevatten daarom steeds meer siliconen. Maar in het moderne verkeer eisen wij ook steeds meer van onze remmen. De meeste voertuigfabrikanten adviseren de remvloeistof iedere twee jaar te verversen.

Kokende remvloeistof maakt remweg langer

  • Kijk maar eens in deze video wat er gebeurt als de remmen oververhit raken: https://youtu.be/HFqWLeHjdB0?t=2m1s
  • Als je remt, wordt het remsysteem met daarin de remvloeistof door de wrijving tussen de remblokken en remschijven heet. Heet water gaat op een gegeven moment koken. Hoe meer vocht er in de remvloeistof zit, hoe sneller het kookt. Als de remvloeistof kookt, reageert het remsysteem later op het intrappen van het rempedaal. En hoe trager het systeem reageert, hoe langer je remweg wordt.
  • De hoeveelheid vocht in de remvloeistof bepaalt mede de remweg van het voertuig. Bij een snelheid van 50 kilometer per uur (13,88 meter per seconde) zorgt een half met water verzadigde remvloeistof voor een vertraging in het remsysteem van 100 milliseconden. De remweg van bijvoorbeeld een personenwagen wordt hierdoor bijna anderhalve meter langer. Bij een snelheid van 100 kilometer is de remweg bijna drie meter langer en bij 120 kilometer per uur meer dan drie meter meer. Dit komt omdat de remblokken er langer over doen om tijdens het intrappen van het rempedaal bij de remschijven te komen.
  • Doordat de remvloeistof met daarin het water gaan koken, ontstaat er vloeistofdamp waar lucht in zit. Goede remvloeistof zonder water is niet samendrukbaar en zorgt dat het remsysteem doet wat het moet doen; remmen. Vloeistofdamp met lucht is wel samendrukbaar. Als er te veel vloeistofdamp in het remsysteem zit, trap je uiteindelijk door de rem heen.
  • Naarmate de hoeveelheid water in remvloeistof toeneemt, neemt de krachtoverbrenging van het rempedaal naar de remblokken af. Als een auto korte tijd na vertrek vanuit stilstaande positie opnieuw moet remmen, is de kans dat de remmen het niet goed meer doen het grootst. Als er te veel lucht in het systeem zit, trap je door de rem heen. Dit proces heet ‘faden’.

Slijtende remvloeistof is sluipmoordenaar

  • Slijtende remvloeistof merk je niet meteen. Als je alleen maar korte stukjes rijdt en nooit hard remt, zal het ook langer duren dat er iets fout gaat. Hoe harder en langer je moet remmen, hoe eerder je merkt dat er iets niet goed gaat. En wat te denken van een auto met een caravan of vouwwagen op vakantie in de bergen met je familie erin? Je moet er niet aan denken dat je wil stoppen, maar het niet lukt.
  • Verse en goedwerkende remvloeistof is belangrijk voor jouw veiligheid en die van je omgeving. Vraag daarom jouw garage om een onderhoudsbeurt volgens fabrieksvoorschrift. Dan wordt de remvloeistof wordt dan in veel gevallen ook vervangen, mits nodig volgens het schema op dat moment. Het is geen duur, maar wel duurzaam en nodig onderhoud.

Remvloeistof kan het verschil betekenen tussen leven en dood. Veel veilige en plezierige kilometers!

Bron: Driving-dutchman.nl bewerkt door 100% onderhouden

Gevolgenblog
  • Gevolgen van geen onderhoud

Over de stichting

De stichting 100% onderhouden is een onafhankelijk orgaan dat zich inzet voor goed auto-onderhoud.
Lees hier meer over de stichting

Algemeen >

Ontstaan >

Organisatie >

Doelstellingen >

100% in het nieuws >