Vervalste onderhoudsboekjes, wees op je hoede!

Als autobedrijf ben je natuurlijk transparant over het onderhoudsverleden van jouw auto’s. Maar wat nu, als je een auto inkoopt of inruilt van iemand die bewust heeft gefraudeerd? Waar herken je dat dan aan?
De afgelopen maanden besteedde TROS Opgelicht?! uitgebreid aandacht aan fraude met kilometer- en onderhoudshistorie.

Voor ons reden om op een rij te zetten wat wij zijn tegen gekomen, zodat jij op je hoede bent en je klanten de goede informatie kunt geven.

Hieraan kun je vaak een vervalst boekje herkennen:

  1. Spelfouten in de onderhoudsstempel
  2. Onderhoudsbedrijf niet meer te traceren (failliet of landelijke keten zonder vermelding vestigingsplaats)
  3. Geknoei met de datum en/of teveel met zelfde pen/handschrift
  4. Onvolledig ingevuld boekje en boekje zelf is veel te nieuw
  5. Afleversticker van fabrikant is nagemaakt (zie foto)
  6. Matcht de historie met het tellerrapport of met stickers onder de motorkap of in de deurstijl?

Waar kun je nog meer op letten?

Onder de motorkap is soms een stickertje te vinden van bijgevulde koelvloeistof of remolie. Ook vind je soms een sticker die aangeeft dat de distributieriem vervangen is. Matcht de datum van dit stickertje ook met het onderhoudsboekje?

Let ook op slijtage op de vloermat of de pedalen. Bij een auto met veel kilometerervaring is ook vaak het stuurwiel helemaal glimmend.

Soms helpt het als je weet hoe oud de banden van de auto zijn. Zijn de banden vrij nieuw en toch afgesleten, dan weet je dat er relatief veel mee gereden is in korte tijd. Het productiejaar kun je zien aan het 4-cijferige deel van het DOT-nummer. Dat geeft de week en het jaar aan (in dit geval: week 40 en jaar 2010) .


Klik hier om terug te gaan naar het overzicht van alle nieuwsberichten.

Over de stichting

De stichting 100% onderhouden is een onafhankelijk orgaan dat zich inzet voor goed auto-onderhoud.
Lees hier meer over de stichting

Algemeen >

Ontstaan >

Organisatie >

Doelstellingen >

100% in het nieuws >

 

Gevolgenblog
  • Gevolgen van geen onderhoud