Stichting roept autobedrijven op:

Geef de klant een papieren print mee van zijn digitale service-historie

Steeds meer automerken stappen over op een digitaal systeem waarin de servicehistorie bijgehouden wordt. Nu ook volumemerken zoals Volkswagen en Renault overgestapt zijn gaat het hard en ontbreekt in steeds meer dasboardkastjes het aloude papieren onderhoudsboekje. Automobilisten weten vaak niet eens dat hun auto een digitaal serviceboekje heeft en zijn er ook niet echt mee bezig. Totdat zij hun auto willen inruilen en de informatie over de historie dan ineens van pas komt.


Ruim 17% denkt: ‘Zie ik dan wel’

Een goed onderhouden auto heeft immers een hogere waarde. Een groot deel van de mensen vertrouwt erop dat hun garage die gegevens dan wel kan raadplegen. In de praktijk blijkt het dan nog lastig om de juiste gegevens boven water te krijgen.

Het autobedrijf kan hierbij helpen. Om te beginnen door al het uitgevoerde onderhoud consequent te registreren. Het is nog onvoldoende bekend dat elke garage, ook als deze niet verbonden is aan het desbetreffende automerk, uitgevoerd onderhoud mag registreren. Dit is namelijk in EU-wetgeving opgenomen (zie kader).

Ook als er geen onderhoud is uitgevoerd kunnen mensen zich melden om hun gegevens op te vragen. Sinds vorig jaar is daar ook wetgeving voor die de dataportabiliteit regelt. Mensen hebben het recht om hun gegevens op te vragen. Hoe ga je daar als autobedrijf mee om? Als je dan al toegang hebt tot het DSR van de betreffende fabrikant is het makkelijk. Even inloggen en je kunt de klant de vastgelegde gegevens van zijn/haar auto meegeven. Je bevestigt hiermee jullie professionaliteit.

Is dat niet ingewikkeld?


Nee. Toegang krijgen tot dit systeem is niet moeilijk, maar vereist wel even wat aandacht en tijd. Je zou kunnen beginnen met 1 of 2 merken die je het meest tegenkomt in je bedrijf.

Omdat de websites van autofabrikanten hiervoor niet uitblinken in gebruikersgemak is een goede handleiding cruciaal. Dan weet je bijvoorbeeld wat je waar precies moet invullen, en welke browser je het beste kunt gebruiken.

Deelnemers van 100% onderhouden hebben gratis toegang tot de handleidingen van 2ndBit.

Die zijn te downloaden vanaf het deelnemersgedeelte, waarvoor je dan een wachtwoord krijgt. Zolang je deelnemer bent ontvang je ook de updates als de fabrikant aanpassingen doet aan de website.

Advies stichting 100% onderhouden: Wees transparant over historie onderhoud. Registreer het onderhoud zoals vereist en geef de klant een uitdraai mee.

Stappenplan

  1. Download de DSR-handleidingen via de website van 100%
  2. Vraag je inloggegevens aan bij het betreffende merk
  3. Registreer elk onderhoud in het DSR
  4. Geef de klant een papieren print mee
  5. Raadpleeg het DSR bij inkoop of inruil


Wil jij ook gratis toegang tot de DSR-handleidingen? Meld je dan nu aan als deelnemer van 100% onderhouden:



Klik hier om alle nieuwsberichten van 2019 te bekijken.

Over de stichting

De stichting 100% onderhouden is een onafhankelijk orgaan dat zich inzet voor goed auto-onderhoud.
Lees hier meer over de stichting

Algemeen >

Ontstaan >

Organisatie >

Doelstellingen >

100% in het nieuws >

 

Gevolgenblog
  • Gevolgen van geen onderhoud