Leads: Meten is weten?

Als autodealer wil je goed analyseren waar bezoekers op je website precies vandaan komen, hoe ze hun weg vinden en waar ze hun weg vervolgen. Dat gaat veel verder dan je gebruikte auto’s adverteren op zoveel mogelijk portalen en dan maar kijken hoe het gaat.

In praktijk vertellen veel ondernemers ons dat ze de effectiviteit van leads tegenwoordig meten. Maar hoe doet men dat dan? Als we doorvragen horen we dat het aantal verkochte auto’s gezien wordt als graadmeter van een lead. En dat is op zichzelf best vreemd, omdat een verkoop van veel meer afhankelijk is dan alleen een goede lead. De kwaliteit van een lead is ook best lastig te meten. En daarom blijft het gevoel een belangrijke graadmeter waarvoor in de cijfers een bevestiging gezocht wordt. Zo’n bevestiging vind je dan denk ik altijd.

Wil je meer vanuit de cijfers beslissen? Kijk dan bijvoorbeeld eens op Similarweb.com en haal je eigen website daar eens door de mangel. Ook kun je dit vergelijken met de resultaten van je collega of concurrent.

Hieronder zie je het voorbeeld van viaBOVAG.nl . Je ziet hoe mensen op jouw website komen en waarheen bezoekers gaan die de website weer verlaten. In dit geval gaan de bezoekers vanuit viaBOVAG naar diverse autobedrijven en niet geheel toevallig staan de bedrijven die heel actief zijn met extra kwaliteitslabels daarin hoger dan anderen. Je ziet daar in de cijfers terug dat het tonen van keurmerken en kwaliteitslabels de conversie verhoogt. Maar of dat voor jullie eigen situatie ook geldt moet je natuurlijk zelf vaststellen. Want meten is weten!



Meer informatie over het kwaliteitslabel 100% onderhouden?

Over de stichting

De stichting 100% onderhouden is een onafhankelijk orgaan dat zich inzet voor goed auto-onderhoud.
Lees hier meer over de stichting

Algemeen >

Ontstaan >

Organisatie >

Doelstellingen >

100% in het nieuws >

 

Gevolgenblog
  • Gevolgen van geen onderhoud