WLPT maakt goed onderhouden occasion extra aantrekkelijk

Veel nieuwe auto’s zijn vorige maand iets duurder geworden door de WLTP. Vanwege de nieuwe meetmethode wordt bij de meeste auto’s een hogere CO2-uitstoot vastgesteld, waardoor er meer BPM berekend wordt. Op termijn kan dit effect weer gecompenseerd worden door een andere tarieftabel, maar het is nog niet duidelijk wanneer deze precies komt. Gevolg is dat veel nieuwe auto’s voorlopig gewoon duurder zijn geworden. Een minder leuke boodschap natuurlijk voor klanten die een half jaar terug besloten nog even door te rijden en nu langskomen om toch de knoop door te hakken.

Volgens de wet van de communicerende vaten heeft zo’n prijsverhoging ook gevolgen voor occasions. Die worden namelijk extra aantrekkelijk, omdat het prijsverschil tussen gebruikt en nieuw toeneemt. Voor de klant betekent dit een extra voordeel als zij of hij besluit een jong gebruikte auto te kopen. Maar mensen die altijd gewend zijn om een nieuwe auto te kopen, kun je die zomaar een gebruikt exemplaar adviseren? Waarom niet? Zolang zij zelf de beslissing maken biedt je hen immers meer keus. Zij of hij zal het waarderen dat je alternatieven biedt en de keus aan haar of hem laat.

Jouw jongste goed onderhouden occasions zijn voor klanten die altijd gewend waren nieuw te kopen mogelijk een goed alternatief. En ook al besluit zij of hij toch weer voor een nieuwe te gaan of door te rijden, dan nog wordt het meedenken zeker gewaardeerd.

Meer over WLTP

WLTP meet bij de meeste auto’s een hogere CO2-uitstoot en een hoger brandstofverbruik. Hoe hoger de CO2-uitstoot van een auto, hoe hoger de autobelasting (bpm). WLTP zorgt er dus voor dat de bpm voor bepaalde auto’s stijgt.

De overheid wil er met de introductie van een nieuwe bpm-tabel voor zorgen dat de bpm gemiddeld gezien gelijk blijft. Dit kan betekenen dat de bpm van de ene auto daalt en van de andere auto stijgt. Zolang de nieuwe tabel nog niet van toepassing is, worden WLTP CO2-waarden teruggerekend naar voormalige NEDC-waarden. Maar, zelfs als deze waarden omgerekend zijn, vallen ze hoger uit dan de waarden uit de voormalige NEDC-tests. Met, voor de meeste auto’s, een verhoging van de bpm als gevolg.

 

 

Klik hier voor alle nieuwsberichten.

Over de stichting

De stichting 100% onderhouden is een onafhankelijk orgaan dat zich inzet voor goed auto-onderhoud.
Lees hier meer over de stichting

Algemeen >

Ontstaan >

Organisatie >

Doelstellingen >

100% in het nieuws >

 

Gevolgenblog
  • Gevolgen van geen onderhoud