Importauto ook met 100% onderhouden-label

Het importeren van occasions zit in de lift en steeds meer autobedrijven richten zich op het buitenland, waarbij met name Duitsland populair is. Vorig jaar kwam een recordaantal van 200.000 gebruikte auto’s ons land binnen. De oorzaak van deze stijging is meerledig. De Duitse occasion is in trek omdat de uitrusting vaak completer is. Daarnaast zijn van bepaalde merken en types in Nederland onvoldoende te koop. Logisch dus dat autobedrijven steeds vaker over de grens kijken op zoek naar een kwaliteitsoccasion. Nieuw is dat de betere importauto nu ook geadverteerd kan worden met een officieel keurmerk 100% onderhouden.

Import vs. export
Wat ons land inkomt is jonger dan wat eruit gaat. Wat ons land verlaat is vaak 10 jaar of ouder. We importeren vooral jonge auto’s tot max. 10 jaar oud, waarbij de piek ligt bij extreem jong van max. een jaar oud. Het volume zit in de auto’s met een leeftijd van 2- 10 jaar, waarbij de onderhoudshistorie voor de volgende eigenaar een grote rol speelt. Voor een auto met een volledige onderhoudshistorie is men bereid flink meer te betalen tot wel € 972,- gemiddeld.

Misstanden overbelicht
De importoccasion wordt overigens nog vaak in één adem genoemd met misstanden. En inderdaad zijn er lieden die het verplaatsen tussen grenzen gebruiken om de historie te wissen. Daar moet je altijd alert op zijn. Maar het grote merendeel van de auto’s heeft een aantoonbare historie en grote gerenommeerde autobedrijven zijn heel actief met import. Hoog tijd dus om de importauto juist meer aandacht en erkenning te geven. We hebben in Nederland deze auto’s hard nodig om aan de vraag te voldoen. In één Europa is het praten over landsgrenzen sowieso achterhaald, net zoals je het ook niet hebt over het verhandelen van Friesland naar Limburg.

“Geen oordeel”
Consumenten zoeken zekerheid. Zij willen een eerlijke auto met een aantoonbare historie en ze zoeken deze in eerste instantie online op de verschillende portalen.

Het RDW tellerrapport zou extra vertrouwen kunnen wekken, echter importauto’s krijgen helaas geen NAP weblabel. Op het tellerrapport staat de term “geen oordeel”, en dat komt omdat de eventuele bekende buitenlandse historie van de auto niet onder de Nederlandse wetgeving verzameld is. Daardoor kan deze info juridisch niet gebruikt worden, zelfs als de historie klip en klaar in orde is.

100% onderhouden
De branche heeft nu zelf een antwoord ontwikkeld. Met de steun van ANWB en BOVAG werd de stichting 100% onderhouden opgericht. Deze stichting geeft voorlichting over goed onderhoud en exploiteert een online keurmerk voor occasions. Autobedrijven die deelnemen kunnen het keurmerk tonen op de detailpagina van die betreffende auto als bewijs voor de kloppende historie. Het 100% onderhouden keurmerk is in tegenstelling tot NAP ook toe te kennen aan een importauto.

Importauto’s? Laat de zekerheden zien!
Als autobedrijf heb je te maken met een consument die op zijn of haar hoede is. Hij of zij staat voor een van de grootste aankopen die bovendien met enige emotie gepaard gaat. Het is dan belangrijk dat je vertrouwen wekt met transparantie. Zorg dat je wel de boekjes en de historie op een rij hebt. Overweeg ook om de complete historie te laten zien met kwaliteitslabels en keurmerken. Het NAP label is helaas (nog) niet mogelijk voor een importauto. Het weblabel 100% onderhouden is dan een mogelijk alternatief. Je kunt dit na een zorgvuldige toets wel toekennen aan een eerlijke importauto, waarvan je de historie compleet hebt. Je helpt de consument op die manier om direct in het allereerste begin van de aankoopreis een keus te kunnen maken voor zekerheid. Ook bij een importauto.

Kijk de film voor meer informatie over 100% onderhouden

Klik hier om alle nieuwsberichten te bekijken van juli 2018.

Over de stichting

De stichting 100% onderhouden is een onafhankelijk orgaan dat zich inzet voor goed auto-onderhoud.
Lees hier meer over de stichting

Algemeen >

Ontstaan >

Organisatie >

Doelstellingen >

100% in het nieuws >

 

Gevolgenblog
  • Gevolgen van geen onderhoud