Beweren kan iedereen, zorg dat het klopt!

Bron: Automotive-online

Beweringen bij een occasionadvertentie zijn niet vrijblijvend. Natuurlijk moet het kloppen wat je als verkopende partij beweert. Een autobedrijf had ten onrechte aangegeven in de advertentie dat hun occasion schadevrij was en werd veroordeeld tot het terugdraaien. Inderdaad bedoelde de rechter niet de tellerstand, maar wel de hele transactie.

Het kopen van een auto gaat voor de meeste mensen om serieus geld en daarom gaan mensen niet over één nacht ijs. Autokopers verdiepen zich in veel aspecten van de auto en het leverende bedrijf. Voor de aankoop wordt dan ook een gecalculeerde inschatting gemaakt van het risico dat de aanschaf voor hen met zich meebrengt. Autobedrijven proberen mensen te verleiden met zekerheden en beweringen over hun occasions. Sinds de ludieke VW-advertentie hoor je niemand meer over het befaamde oude vrouwtje.

Maar andere beweringen en claims zijn er genoeg en gaan over  1e eigenaar, schadevrij of volledig dealeronderhouden. Heb je enig idee welke beweringen in jullie bedrijf allemaal gedaan worden? Een kleine steekproef die wij een tijdje terug deden wees uit niet elke bewering correct is. Bovendien zagen we duidelijke verschillen tussen vestigingen van eenzelfde bedrijf. En het voorbeeld hierboven maakt wel duidelijk dat wel belangrijk is dat het echt klopt. Maak dus intern duidelijke afspraken wanneer een auto schadevrij is. Kun je die claim ook geven bij een auto die geheel volgens fabrieksvoorschrift weer hersteld is?

Voor onderhoudshistorie hebben wij deze vragen doorgenomen en beantwoord. De normcommissie van 100% onderhouden heeft zich daarover gebogen en heeft een duidelijke lijn opgesteld. 100% onderhouden is ook echt 100% en dat houdt in dat alle voorgeschreven beurt zijn uitgevoerd. Niet alleen de “boekjes erbij”, maar ook ingevuld en onderhoud uitgevoerd. Je komt er dan achter dat het lezen van een onderhoudsboekje of historie nog best lastig kan zijn. De kennis en gemaakte keuzes zijn vertaald naar een online training die voor elke medewerker in het bedrijf te volgen en te begrijpen is. Een must voor iedereen die met klanten in contact komt.

Sluit je aan en laat jouw mensen deze training volgen, dan weet je zeker dat de beweringen die jullie doen bij occasions ook kloppen en sta je sterker. Niet in de rechtszaal, want daar komt een professioneel  autobedrijf niet snel terecht. Maar wel sterker naar de potentiele autokoper die zich verdiept in alle eigenschappen van één van jouw occasions en het risico dat hij loopt bij de aankoop.

 

Klik hier voor alle nieuwsberichten

Over de stichting

De stichting 100% onderhouden is een onafhankelijk orgaan dat zich inzet voor goed auto-onderhoud.
Lees hier meer over de stichting

Algemeen >

Ontstaan >

Organisatie >

Doelstellingen >

100% in het nieuws >

 

Gevolgenblog
  • Gevolgen van geen onderhoud