Sludge op de oliedop?

Check het eenvoudig zelf.

Draai de oliedop bovenop je motor eraf en kijk aan de binnenkant. Zit er lichtbruine sludge op? Dan is er een beetje water in de olie gekomen. En dat is niet de bedoeling. Soms is het een gevolg van normale condens en kan dit duiden op het rijden van korte stukjes. In een enkel geval is er ook meer aan de hand en is het koelwater de boosdoener in plaats van condens. Mogelijk is dan de koppakking lek en is er koelwater bij de olie gekomen. De smering en de koeling van je motor werken dan niet goed meer en daardoor wordt je motor al gauw veel te heet. Rij dus NIET meer verder met je auto, maar bel een goede garage.

Hoe kan je dit voorkomen?

Onderdelen slijten door ouderdom en leeftijd. Dat geldt ook voor de koppakking. Door regelmatig en op tijd onderhoud uit te laten voeren kan de levensduur verlengd worden. Met verse schone koelvloeistof koelt ie weer beter en met verse schone olie smeert ie weer soepeler. Dan functioneert je motor op de juiste temperatuur en blijft je koppakking langer heel. 

Gevolgenblog
  • Gevolgen van geen onderhoud

Over de stichting

De stichting 100% onderhouden is een onafhankelijk orgaan dat zich inzet voor goed auto-onderhoud.
Lees hier meer over de stichting

Algemeen >

Ontstaan >

Organisatie >

Doelstellingen >

100% in het nieuws >