Koelvloeistof

In de motor van je auto wordt continu een mengsel van brandstof en lucht verbrand. Dat is ook de bedoeling, want daar komt de kracht vandaan waarmee je wielen aangedreven worden. Maar er komt ook de nodige warmte vrij, en om oververhitting te voorkomen moet er gekoeld worden.

Hoe doe jij dat als het je te warm wordt? Dan zoek je vast verkoeling met een glas drinken of ga je pootje baden in de vijver. De motor van jouw auto wordt ook gekoeld met vloeistof. Geen water, maar speciale koelvloeistof die precies op de juiste plekken door speciale gaten in je motor stroomt om de warmte af te voeren. Die vloeistof stroomt dan weer door de radiateur waar het door de rijwind afkoelt en weer aan een nieuw rondje begint.

De kwaliteit van koelvloeistof maakt nogal een verschil. Op de foto hieronder zijn de schoepen van de waterpomp helemaal weggevreten door de koelvloeistof. Dat is geen goed nieuws, want dan wordt de vloeistof niet meer goed rondgepompt in de motor en werkt de koeling dus niet meer goed. Het gevolg kan zijn dat de motor veel te heet wordt en er ook op andere plaatsen in de motor grote schade wordt veroorzaakt. En dat allemaal omdat er verkeerde vloeistof in gegaan is? Ja, zo simpel is het wel.

 

Verontreinigde koelvloeistof, niet-compatibele koelvloeistof of een mengsel van koelmiddelen van verschillende chemische samenstelling leidt tot voortijdige uitval van de waterpomp. Dit soort verontreiniging zien we meestal bij onvoldoende onderhouden koelsystemen. De vervuiling, vaak minuscule metaaldeeltjes en motorolie, hebben een schurend effect op de interne asafdichtingen en pakkingen van de waterpomp. Hierdoor ligt koelvloeistoflekkage op de loer. Wanneer ongeschikt koelmiddel wordt gebruikt, biedt dit niet het vereiste beschermingsniveau tegen roest en corrosie, waardoor belangrijke componenten onnodig slijten. Je voorkomt dit allemaal door het systeem volledig te laten uitlekken en het koelcircuit grondig te spoelen voordat je een nieuwe waterpomp installeert. Vul het systeem vervolgens met de voorgeschreven koelvloeistof. Dat is belangrijk omdat het koelsysteem tegenwoordig componenten van verschillende materialen bevat. De noodzaak om deze componenten te beschermen tegen roest en corrosie is de belangrijkste reden om door de fabrikant goedgekeurde koelvloeistoffen te gebruiken.

Een optimale circulatie van de koelvloeistof beïnvloedt de motorprestaties en daarmee worden het brandstofverbruik en de emissies gereduceerd. Hoe zorg je er nou voor dat de pomp goed blijft ‘draaien’?De waterpomp is een essentieel deel van de motor. De efficiëntie van een motor is immers grotendeels afhankelijk van de temperatuur en de waterpomp speelt daarbij een zeer belangrijke rol. De waterpomp is echter een slijtagedeel, dus een defect of storing is niet uitzonderlijk.

Een gemiddelde waterpomp sluist ongeveer 1,7 miljoen liter koelvloeistof binnen vier jaar of 100.000 km door het koelsysteem. Als een waterpomp uitvalt en wordt vervangen zonder een onderzoek naar de oorzaak van het defect, loopt de nieuwe waterpomp een groot risico op een nog kortere levensduur. Om dit te voorkomen, worden hieronder enkele schade-oorzaken en oplossingen opgesomd.

Gevolgenblog
  • Gevolgen van geen onderhoud

Over de stichting

De stichting 100% onderhouden is een onafhankelijk orgaan dat zich inzet voor goed auto-onderhoud.
Lees hier meer over de stichting

Algemeen >

Ontstaan >

Organisatie >

Doelstellingen >

100% in het nieuws >