In de voetsporen van Dick

Dit jaar is het precies 50 jaar geleden dat Dick Fosbury de wereld verbaasde tijdens de olympische spelen van 1968 in Mexico. Grote kans dat u al weet waar ik op doel, want hij paste bij het onderdeel hoogspringen als eerste een nieuwe techniek toe die naar hem vernoemd werd, de “Fosbury-flop”. Tot op de dag van vandaag zijn alle records met deze techniek gesprongen, “met de rug naar de lat”.

In die tijd was het een ware revolutie. En andere atleten waren helemaal in de war. Wie gaat er nou toch met z’n rug naar het doel de lat over? Wat een gekke vent is dat. Hoogspringen dat doen wij in onze branche toch gewoon met gezicht naar voren? Toch gingen de eersten al snel overstag om ook deze nieuwe techniek te leren, want iemand die goud haalt die zal toch echt wel iets goed doen….

Hoe open staan wij voor zo’n nieuwe aanpak? Draaien wij ons wel eens 180 graden om de zaak vanaf de andere kant te bekijken? Daar moest ik vanmorgen aan denken na weer een gesprek over het bouwen van vertrouwen bij autokopers.

Elke week spreek ik tientallen ondernemers over hun aanpak om gebruikte auto’s aan de man te brengen. Ik laat hen dan de resultaten zien van ons consumentenonderzoek waaruit blijkt dat autokopers gemiddeld € 972,- meer willen betalen voor een auto die volledig onderhouden is. Dat is in elk gesprek weer een eye-opener, want branchemensen schatten deze waarde consequent veel te laag in. En daardoor worden kansen gemist om die waarde zichtbaar te maken en de waarde van hun occasions te vergroten. Jammer toch? Wat zegt u, komt het in uw bedrijf niet voor dat onderhoud niet gestempeld of online geregistreerd wordt? En vraagt in uw bedrijf elke verkoper consequent naar de onderhoudshistorie, ook als de klant daarvoor zijn keukenla moet floppen? Mooi dan werkt u al volgens het principe van de Fosbury-flop.

Verbeteren zit in kleine dingen, een paar procent hier en een paar procent daar zorgt samen voor veel winst.
Deelnemers van de stichting 100% onderhouden merken in de praktijk dat de waarde van onderhoud door het 100% onderhouden weblabel hoger op de interne agenda staat, en dat levert op veel plekken winst op. Niet alleen in de sales, maar ook verscherpt het de inkoop en stimuleert het de werkplaatsomzet als regulier onderhoud dé norm is.
Je kunt natuurlijk op de oude manier verder gaan. Geen probleem, maar wees niet verbaasd als een ander er dan ineens met het goud vandoor gaat.

Wil je ook meer doen met 100% onderhouden? Kijk dan in dit filmpje hoe het werkt.

Anton Pluim
stichting 100% onderhouden

 

 

 

 

Over de stichting

De stichting 100% onderhouden is een onafhankelijk orgaan dat zich inzet voor goed auto-onderhoud.
Lees hier meer over de stichting

Algemeen >

Ontstaan >

Organisatie >

Doelstellingen >

100% in het nieuws >

 

Gevolgenblog
  • Gevolgen van geen onderhoud