Help mijn roetfilter is verstopt

Er brandt ineens een raar lampje op m’n dashboard, Wat blijkt? Het roetfilter is verstopt….

Bij de verbranding van diesel komen erg kleine deeltjes roet vrij. Om de uitlaatgassen te laten voldoen aan de Europese emissie-eisen hebben auto’s met dieselmotor een dieselpartikel filter. In gewone mensentaal: een roetfilter. Hoe werkt-ie?

Het roetfilter zit in het uitlaatsysteem. Uitlaatgassen stromen er doorheen en roetdeeltjes worden opgevangen in ‘kamertjes’ in het filter. Na een poosje raken deze kamertjes vol. Een drukverschilsensor herkent dit door metingen te doen zowel voor als na het filter, en het verschil te berekenen. Is dit verschil te groot, dan zorgt de elektronica ervoor dat de temperatuur van het uitlaatgas tijdelijk flink wordt verhoogd. Bij temperaturen tussen de 450 en 600 graden Celsius verbrand het roet en ontstaat er een beetje as dat in het filter achterblijft en kooldioxide dat wél uit het filter kan ontsnappen omdat het een gas is. Dit noemen we ‘regenereren’. Het filter is dan klaar om opnieuw roetdeeltjes op te vangen.

Hij is verstopt, hoe komt dat? Als het filter verzadigd is, zorgt het motormanagement er automatisch voor dat de daarin aanwezige roetdeeltjes verbrand worden. Daarvoor is tijdelijk een hoge temperatuur nodig en om die te bereiken wordt er een klein beetje extra diesel in de cilinder gespoten. We noemen dat het regeneratieproces.

Waardoor slijt-ie? Als de omstandigheden ideaal zijn, gaat een roetfilter heel lang mee. ‘Ideaal’ is een flinke rit op de snelweg, waarin het regeneratieproces in één keer perfect wordt uitgevoerd. Auto’s die korte stukjes rijden, zoals stadsverkeer, worden niet warm genoeg, of zijn dat niet lang genoeg. Als niet of onvoldoende wordt geregenereerd, gaat eerst het roetfilterlampje op het dashboard branden. Als de techniek, bijvoorbeeld door veel korte ritten, niet de kans krijgt zijn werk te doen, verstopt het filter. De motor kan dan niet meer ‘ademen’ en het vermogen daalt. In de garage is alsnog regeneratie mogelijk, maar dat lukt niet altijd. In het ergste geval moet het roetfilter worden vervangen.

Waar laat ik het maken en wat kost dat? Biedt het automatische regeneratieproces geen soelaas, dan kan de garage het roetfilter reinigen. Lukt dat niet meer, dan zal het vervangen moeten worden. Vervanging van het roetfilter is niet goedkoop. Reken op een bedrag van minimaal € 1.000. Als het nog gereinigd kan worden, bedragen de kosten circa € 500.

Wat kan ik zelf? Vervanging van het roetfilter is een echte specialistenklus. Dat komt ook omdat de electronica in de auto moet weten dat het roetfilter vervangen is. En dat kan alleen met de juiste apparatuur. Laat dat dus over aan de garage.

Welke soorten zijn er? Er bestaan gesloten en half-open roetfilters. De laatste werden tot voor kort toegepast voor achteraf-montage in bestaande dieselauto’s. Alle nieuwe personenauto’s zijn voorzien van een gesloten filter. Ze filteren meer dan 95% van de schadelijke deeltjes.

Hoe ga ik er mee om en hoe onderhoud ik het? Als je alleen maar korte afstanden rijdt, bereikt de motor niet de ideale temperatuur. Het roetfilter wordt dan ook niet warm genoeg, of wordt niet lang genoeg warm. Daardoor is de verbranding niet optimaal. Het roetfilter zal in dat geval eerder verzadigd raken.

Bron: ANWB Kampioen, bewerkt door stichting 100% onderhouden

 

 

Gevolgenblog
  • Gevolgen van geen onderhoud

Over de stichting

De stichting 100% onderhouden is onafhankelijk. Lees hier meer over de stichting

Algemeen >

Bestuursleden van de stichting >

Doelstellingen >

100% in het nieuws >