Eigen verantwoordelijkheid

De ACM heeft in een brief aan occasionadverteerders controles aangekondigd te starten vanaf mei dit jaar. De focus daarbij ligt op de all-in prijzen en garantiepakketten. Voor BOVAG was dit een reden om de introductie van viaBOVAG nog even uit te stellen en met de invoersystemen om tafel te gaan. En terecht want nog steeds zien we de nodige creatieve manieren van adverteren die allesbehalve transparant is voor de autokoper. Over prijzen en garantie is inmiddels genoeg gezegd, maar hoe zit het eigenlijk met de andere beweringen die in een advertentie gedaan worden? Ook daar zien we de nodige voorbeelden van niet transparant adverteren.

Uit eigen ervaring zien wij dat de beweringen rond volledige onderhoudshistorie geregeld niet kloppen, of slechts een deel van het verhaal vertellen. Terwijl men toch een harde claim vermeld in tekstregels, zoals ‘volledig onderhouden’ of ‘dealeronderhouden’. Niets ten nadele van de goede bedrijven die wel het eerlijke verhaal vertellen, maar hoe kan een autokoper het verschil zien tussen de pro’s en Pinokkio’s?

Gaat het in jullie bedrijf bij adverteren primair om het naleven van de regeltjes? Dan wens ik je veel succes. Maar ik zie steeds meer bedrijven die hun eigen verantwoordelijkheid nemen voor alles wat in hun advertenties beweerd wordt. Zij zorgen voor strakke interne processen en gerichte training van o.a. verkopers zodat niet alleen de prijs maar elk detail van hun advertentie klopt. De branche is erbij gebaat deze handschoen zelf op te pakken voordat de overheid zich ermee bemoeit. Dat dit kan bewijst het succes van Nationale Autopas.

De stichting 100% onderhouden helpt professionele autobedrijven met een heldere opleiding om de verkopers op te leiden tot 100% expert. D.m.v. een webinar van slechts 45 minuten leren ze wanneer je de claim 100% wel en niet kunt toekennen. Dit webinar is tijdelijk toegankelijk voor iedereen die zijn kennis op het gebied van onderhoudshistorie en occasions wil vergroten. Diverse dealerholdings zoals AutohaagZeeuw, Muntstad, Wittebrug en JanssenKerres zijn reeds aangesloten en hebben verkopers getraind. Een goede zaak om als branche zelf deze handschoen op te pakken en niet af te wachten tot het moment dat ACM of een andere instantie ingrijpt.

Want zoals ACM directeur Van Buchem zijn brief terecht afsluit: “Uiteindelijk bent u als verkoper verantwoordelijk voor eerlijke en transparante advertentie”. Daar ben ik het mee eens, 100%

Anton Pluim

Over de stichting

De stichting 100% onderhouden is een onafhankelijk orgaan dat zich inzet voor goed auto-onderhoud.
Lees hier meer over de stichting

Algemeen >

Ontstaan >

Organisatie >

Doelstellingen >

100% in het nieuws >

 

Gevolgenblog
  • Gevolgen van geen onderhoud