Distributieriem vervangen is echt nodig

U heeft er ongetwijfeld al wel eens van gehoord, de distributieriem. Waarom is dat nou zo’n belangrijk onderdeel van uw auto, en wat doet hetprecies dan?

Die riem verbindt 2 belangrijke assen in de motor en zorgt dat ze als een perfecte tango precies op elkaar afgestemd hun werk kunnen doen

Hoe gaat die perfecte tango precies?

Cilinders, het hart van de motor

De motor bestaat uit meerdere ruimtes (cilinders), meestal 4 of 6, waarin steeds een mengsel van brandstof en lucht samengeperst wordt en tot ontbranding wordt gebracht. De energie die bij die explosies vrijkomt duwt de zuigers omlaag. En omdat die zuigers vastzitten aan een ronde as (krukas), gaat die draaien. Die draaiende beweging dat is waar het allemaal om te doen is. En met allerlei assen en tandwielen wordt die beweging doorgegeven aan je wielen.

Het juiste mengsel van brandstof en lucht

Het hart van de motor is dus de cilinder. Daar moet op het juiste moment steeds weer een goed mengsel van brandstof en lucht naar binnengaan en na de ontploffing weer razendsnel eruit. Dat naar binnenlaten en eruit laten gebeurt door de kleppen. Dat is een heel precies werkje, want de klep die mengsel binnenlaat (de inlaatklep) mag alleen opengaan als de zuiger omlaag gaat.
En datzelfde geldt voor het opruimwerk. Na de verbranding komt de zuiger omhoog en veegt hij de ruimte weer schoon. Precies op dat moment moet de uitlaatklep openstaan.

Het precies openen van de kleppen

Dat openen van kleppen gebeurt door een as met nokken (inderdaad de nokkenas) die de kleppen precies op het juiste moment openzetten. Echt een heel precies werkje dus, waarbij de krukas met de zuigers samen met de nokkenas precies op elkaar afgestemd moeten blijven, zelfs als met je voet op het gas duwt en de zaak sneller gaat draaien.

Hoe krijgen die 2 assen het voor elkaar om als een perfecte tango zo precies op elkaar afgestemd hun werkt te doen? Precies, dat is het werk van de distributieriem (of -ketting)

Het werk van de distributieriem

Die riem verbindt beide assen met elkaar en zorgt dat ze allebei de goede kant uit draaien en dat hun timing perfect blijft. Op een gegeven moment is de riem wel aan vervanging toe. Dan heeft ie er behoorlijk wat rondjes opzitten.

Reken maar uit

Als u 15000 km per jaar rijdt, zit u daarvan effectief zo’n 3.000 uur achter het stuur. De motor draait dan gemiddeld 2000 toeren/minuut, dus 120.000 per uur. Per jaar maakt uw distributieriem dan dus 360 miljoen rondjes, en na 90.000 km heeft deze 2,16 miljard rondjes gemaakt. Dan wordt het echt eens tijd om met pensioen te gaan want de rek is er dan wel uit.

Gevolgenblog
  • Distributieriem vervangen is echt nodig

Over de stichting

De stichting 100% onderhouden is onafhankelijk. Lees hier meer over de stichting

Algemeen >

Bestuursleden van de stichting >

Doelstellingen >

100% in het nieuws >